Slapen wordt vaak gezien als iets vanzelfsprekend. Toch ervaren veel mensen in hun leven een periode waarin ze een probleem hebben met slapen. Ze liggen dan uren wakker voor het inslapen of worden gedurende de nacht regelmatig wakker.

Af en toe slecht slapen, bijvoorbeeld door stress of een spannende gebeurtenis, is meestal geen probleem. Slaap is namelijk gereguleerd gedrag. Als we een tekort hebben, wordt dit later (gedeeltelijk) weer ingehaald. Slaap je daarentegen regelmatig slecht, dan kan je moeite krijgen met de gewone dagelijkse dingen. Wanneer medische oorzaken door jouw arts uitgesloten werden, en er ook overdag klachten zijn zoals vermoeidheid, concentratieproblemen, vergeetachtigheid of slaperigheid en dit langer dan drie maanden aanhoudt, spreken we van langdurige slapeloosheid of insomnia.

Slecht slapen over een langere periode ontstaat vaak geleidelijk. Soms leren we onszelf in een periode van slecht slapen bepaalde gewoonten aan die ervoor zorgen dat de slaapproblemen blijven voortduren. De problemen vormen een vicieuze cirkel die slechts moeilijk te doorbreken is.

Wanneer je slaapproblemen hebt, zijn er verschillende behandelmogelijkheden. Een eerste stap zal daarom altijd een gesprek zijn waarin jouw problemen en slaappatroon uitgebreid in kaart gebracht worden. Op basis hiervan bekijken we welke behandeling voor jou het meest aangewezen is, bijvoorbeeld CGT-i.

Cognitieve Gedragstherapie voor Insomnia (CGT-i) is een veilige en effectieve manier om langdurige slapeloosheid en de gevolgen ervan te behandelen zonder medicatie. De behandeling bestaat uit het aanpassen van je slaapgewoonten en slaaptijden. Ook de misvattingen rond slaap en slapeloosheid worden besproken. Dit programma bestaat uit een reeks regelmatige afspraken (wekelijks of tweewekelijks) waarin jouw slaapgedrag besproken wordt. Je zal ook regelmatig opdrachten meekrijgen om thuis aan de slag te gaan.